Relació de pel·lícules
Ja fa anys que utilitzo el cinema en la meva activitat docent universitària a la Universitat de Barcelona, tant en els ensenyaments de Pedagogia com d’Educació social, especialment pel que fa a assignatures obligatòries com Pedagogia social i Sociologia de l’educació o optatives com Serveis socials i polítiques d’integració social.
No cal dir que el cinema pot utilitzar-se en moltes, per no dir en totes les assignatures d’aquests ensenyaments; però aquestes són les què jo he impartit els darrers cursos i en les què, per tant, tinc una certa experiència en l’ús del cinema. En concret, els darrers anys he utilitzat principalment les pel·lícules següents:
- American History X (Toni Kaye, 1998)
- Barrio (Fernando León de Aranoa, 1998)
- El Bola (Achero Mañas, 2000)
- El circo de las mariposas (Joshua Weigel, 2009)
- El indomable Will Hunting (Gus Van Sant, 1997)
- Elisa K. (Jordi Cadenas i Judith Colell, 2010)
- Estación Central de Brasil (Walter Salles, 1998)
- Hoy empieza todo (Bertrand Tavernier, 1998)
- Juno (Jason Reitman, 2007)
- Las normas de la casa de la sidra (Lasse Halström, 1999)
- Ladybird, Ladybird (Ken Loach, 2002)
- Once Were Warriors (Lee Tamahori, 1994)
- Precious (Lee Daniels, 2009)
- Qui t’estima Babel? (I. P. Ferré, 1987)
- Secretos y mentiras (Mike Leigh, 1996)
- Sleepers (Barry Levinson, 1996)
- Sweet Sixteen (Ken Loach, 2002)
- Trainspotting (Danny Boyle, 1996)
Hi ha d’altres pel·lícules que no he utilitzat, però que trobo força interessants i amb moltes possibilitats educatives, formatives i didàctiques. Entre aquestes, destacaria:
- Azul oscuro casi negro (Daniel Sánchez Arévalo, 2006)
- Bicicleta, Cullera, Poma (Carles Bosch, 2010)
- Buda explotó por vergüenza (Hana Makhmalbaf, 2007)
- Celebración (Thomas Vinterberg, 1998)
- Ciudad de Dios (Fernando Meirelles, 2002)
- Cuidadores (Oskar Tejedor, 2011)
- El Club de los poetas muertos (Peter Weir, 1989)
- El color de las nubes (Mario Camus, 1997)
- El mundo de Marty (Denis Bardiau, 2000)
- El Ogro (Volker Schlöndorff, 1996)
- El Otro Barrio (Salvador García Ruíz, 2000)
- El té del harén de Arquímedes (Mehdi Charef, 1985)
- Elling (Petter Naes, 2001)
- ¡Esto es ritmo! (Thomas Grube i Enrique Sánchez Lansch, 2004)
- Evelyn (Bruce Beresford, 2002)
- Familia (Fernando León De Aranoa, 1996)
- Flores de otro mundo (Icíar Bollaín, 1999)
- Fuerte Apache (Mateu Adrover, 2007)
- Full Monty (Peter Cataneo, 1997)
- Historia de una gaviota (y del gato que le enseñó a volar) (Enzo d’Alo, 2000)
- Iris (Richard Eyre, 2001)
- Kamchatka (Marcelo Piñeyro, 2002)
- La boda del Monzón (Mira Nair, 2001)
- La ciudad está tranquila (Robert Guédiguian, 2000)
- La Clase (Laurent Cantet, 2008)
- La curva de la felicidad (Manuel Poirier, 2002)
- La espalda del mundo (Javier Corcuera, 2000)
- La Ley de la calle (Rumble Fish) (Francis Ford Coppola, 1983)
- Las invasiones bárbaras (Denys Arcand, 2003)
- Lejos de ella (Sarah Polley, 2007)
- Los amantes del Pont-Neuf (Leos Carax, 1991)
- Los chicos del coro (Christophe Barratier, 2004)
- Lloviendo piedras (Ken Loach, 1993)
- Madres & Hijas (Rodrigo García, 2009)
- Matilda (Danny de Vito, 1996)
- Mi gran boda griega (Joel Zwick, 2001)
- Planta 4a. (Antonio Mercero, 2003)
- Princesas (Fernando León de Aranoa, 2005)
- ¿Qué hacemos con la abuela? (Etienne Chatiliez, 1990)
- Quiero ser como Beckham (Gurinder Chadha, 2002)
- Second Best (Chris Menges, 1994)
- Semillas de rencor (John Singleton,1995)
- Ser y Tener (Nicolas Philibert, 2002)
- Slumdog Millionaire (Danny Boyle, 2008)
- Somers Town (Shane Meadows, 2008)
- Tanguy, ¿Qué hacemos con el niño? (Étienne Chatiliez, 2001)
- Te doy mis ojos (Icíar Bollaín, 2003)
- Thirteen (Catherine Hardwicke, 2003)
- Vivir con las botas puestas (Lurdes Bañuelos, 2008)
- ¿Y tú quién eres? (Antonio Mercero, 2007)
Si teniu interés en altres pel·lícules o bé en els descriptors associats als títols abans apuntats (i que indiquen possibles temàtiques d’anàlisi o treball), podeu consultar un document en el què hi ha una relació de pel·lícules que poden ser interessants en relació al camp de l’educació social.
En aquest document trobareu el títol i un seguit de descriptors que permeten veure de forma ràpida amb quines temàtiques poden relacionar-se els continguts de la pel·lícula. Dues observacions al respecte: la relació de pel·lícules és orientativa, són títols que m’han cridat l’atenció i que, en alguns casos, he emprat a classe; la segona, els descriptors tampoc pretenen ser exhaustius, sinó que són els que utilitzo per a facilitar la tasca docent. És a dir, no he intentat fer una relació exhaustiva, ni tampoc el·laborar un llistat de descriptors universal. Sols vull compartir el treball que he fet pensant en la meva tasca docent i que, tal vegada, pot ser d’interès per a altres persones interessades en la docència o en l’activitat professional de l’educació social.
Març 2, 2009 a les 4:17 pm |
hola
para el tema de las drogadicciones en el núcleo familiar, en este caso la madre;
te recomiendo una pelicula que vi el otro dia y creo que daría mucho juego, por un lado para analizardesde diferentes puntos de vista, y tambien porque es bastante clara y explicita y pueda ayudar a comprender vivencias como la que muestra la pelicula, se llama PURE